Hoe minder bladblazers, hoe beter voor het milieu?
Nederlander Ernst van Gelder zet overheden in Benelux aan tot nadenken over de meest duurzame en milieubewuste oplossingen.
We hebben de mond vol van duurzaamheid en milieubewustzijn. Je leest er quasi elke dag over in de media en overheden laten er hun beleid steeds vaker mee door bepalen, ook bij werkzaamheden in de openbare ruimte. De vraag is: wàt is precies de juiste oplossing? In dat verband raden we je aan om de heel
recent verschenen whitepaper ‘Hoe minder bladblazers, hoe beter voor het milieu?’ met als ondertitel ‘Als rapporten cijfers scheeftrekken en beleid beïnvloeden’ van de hand van de Nederlander Ernst van Gelder te lezen.
Van Gelder studeerde Werktuigbouwkunde, was jarenlang actief als technisch verkoopingenieur en nam ruim 20 jaar geleden samen met zijn beide broers het familiebedrijf GVG Oliehandel over. Zoals de naam het doet vermoeden: dit is een bedrijf waar traditionele brandstoffen de hoofdrol spelen. Dat feit staat volgens de man echter niet haaks op het feit dat je ook daar de schoonste oplossingen kunt vinden, zonder in te leveren op kwaliteit.
Gebrek aan informatie
In de whitepaper ontleedt de auteur diverse denkpistes, zoals onder meer degene die zegt dat enkel accu’s het ideale alternatief zijn voor een schoner milieu. Zoals bij veel andere zaken is de conclusie van van Gelder dat er een flink gebrek is aan àlle informatie waarop een goed overwogen besluit kan worden genomen. Helaas bereikt een groot gedeelte van de informatie de media en de beleidsmakers momenteel niet.
In diens werk stipt de man bijvoorbeeld aan hoe de ene benzinemotor de andere niet is en je vooral moet nagaan met welk soort benzine er gewerkt wordt. Zo wordt er in de professionele sector in de Benelux al jaren teruggegrepen naar alkylaatbenzine. Laat die gewoon véél beter zijn voor het milieu en de gezondheid van de gebruiker dan als je met normale benzine zou werken. Van Gelder stelt ook kritische vragen bij diverse denkpistes die gehanteerd worden
voor het onderhoud van de openbare ruimte. Zo toont hij aan hoe het niet noodzakelijk het beste idee is om de frequentie van werkzaamheden te verlagen, openbare ruimtes niet met machines maar met de hand te onderhouden of een totaal nieuw machinepark aan te schaffen, waarbij de machines enkel nog op accu’s functioneren.
Gedegen onderzoek is een must
Specifiek bij bladblazers haalt hij bovendien aan dat élke bladblazer, hoe die ook wordt aangedreven, nog eens enorm veel emissie veroorzaakt door het opblazen van het stof van de straat. Daarenboven wijst hij erop dat er kanttekeningen moeten gemaakt worden op het vlak van de geluidproductie, ook accuaangedreven machines zijn verre van geluidloos en hebben dikwijls het probleem van minder vermogen.
Om een lang verhaal kort te maken: de auteur pleit ervoor om gedegen onderzoek te verrichten naar de huidige manier van werken in de Benelux en om dat als vertrekpunt te nemen voor het beleid, waardoor er betere keuzes kunnen worden gemaakt. Waarbij hij nadrukkelijk stelt dat zijn whitepaper géén betoog is tegen accu’s of voor benzine. Belangrijk voor hem is dat we, voor we onze samenleving helemaal energieneutraal en emissieloos ingericht hebben, een transitieperiode krijgen. Gedurende die transitieperiode moeten we heel goed nadenken hoe we ons geld het effectiefst in kunnen zetten op weg naar een écht duurzame samenleving.
De volledige whitepaper inkijken? Dat kan uiteraard! Surf daarvoor naar www.gvg.nl/whitepaper. Downloaden is gratis, mits ingeven van naam, voornaam en e-mailadres.
Meer artikels lezen over klimaatverandering en de gevolgen voor jouw sector?
Bestel de CG Annual 2022 nu in de CG Concept Bookshop voor maar €25,00.