Consument heeft voorliefde voor eenjarigen
Eenjarige tuinbloeiers worden het meest aangeschaft voor de tuin. Dat blijkt uit een onderzoek van de afdeling Business & Market Intelligence van Royal FloraHolland in Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Van de aankopen voor in de tuin heeft de consument in 2016 gemiddeld 35-40 proecent besteed aan eenjarige tuinplanten. In Nederland wordt 50 procent van de aankopen besteed aan eenjarige tuinbloeiers.
De vaste planten staan op de tweede plaats en zijn goed voor zo’n 30 procent van de aankopen. Opvallend is dat in Zweden de groenten planten en fruitbomen bijna 20 procent bedragen van de aankoop van tuinplanten. De tomaten-, aardbeien- en komkommerplant zijn de meest populaire planten in deze groep.
De meest gekochte eenjarige tuinplanten zijn de Petunia, Fuchsia, Viooltje, Geranium en de Chrysanthemum. Bij de vaste planten is Lavendel in alle landen de populairste plant. Gezamenlijk met Winterheide en Potroos staan ze in de top 5 van alle landen. In Nederland is de Hortensia ook populair.
Meerkleurig
Bij de eenjarige tuinplanten worden in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk het meeste voor meerkleurige tuinplanten gekozen om de tuin op te fleuren (rond de 20 procent). In Frankrijk zijn rood en roze het meest populair. Opvallend is dat er in Zweden een lichte voorkeur is voor wit. Bij de vaste planten is in alle onderzochte landen de kleur paars het meest populair. Dit is te verklaren door de populariteit van de Lavendel, die in alle landen op nummer 1 staat. Ook roze en wit wordt veel verkocht in verschillende landen.
Plek in de tuin
Het merendeel van de tuinplanten wordt in de volle grond geplant en bij voorkeur in de achtertuin. In het Verenigd Koninkrijk staan, in vergelijking met de andere landen, minder tuinplanten op het balkon en op het terras in de pot (15 % tegenover 30-35 % in de andere landen). Daar zet men relatief vaker tuinplanten in de volle grond in de achtertuin. Dit beeld klopt ook als we kijken naar het aanbod bij Britse tuincentra waar nog veel half gewas wordt verkocht in plaats van een kant-en-klaar product. In Frankrijk en Zweden is de voortuin belangrijker dan de achtertuin.
Online
Tuinplanten worden in Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden bij voorkeur in het tuincentrum aangeschaft. Ongeveer één op de drie tuinplanten worden via dit kanaal gekocht. In Nederland is dit 46 procent van de aankopen. In Frankrijk worden er ook relatief veel tuinplanten via een kwekerij gekocht (19%). Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop met het online aankopen van tuinplanten: zo’n 12 procent van de tuinplanten worden via dit kanaal aangeschaft. In het Verenigd Koninkrijk timmeren online aanbieders zoals Crocus, Primrose en BakkerSpalding al jaren hard aan de weg.
Bron: www.royalfloraholland.nl