Beringen / Speellandschap be-MINE
Met diverse speelattracties- en uitdagingen vormt het het speellandschap op de Avonturenberg in Beringen een waardevolle toevoeging aan de transitie van dit industriële erfgoed naar een toeristisch-recreatief topproject.
De Avonturenberg maakt deel uit van het toeristisch-recreatief project be-MINE, dat een herbestemming geeft aan de beschermde koolmijn van Beringen, de grootste industrieel-archeologische locatie in Vlaanderen. De voormalige mijnstad wil de 60 meter hoge steenpuinberg en oude mijngebouwen herontwikkelen tot culturele trekpleister, waarin de geschiedenis op een speelse wijze beleefbaar en voelbaar wordt gemaakt.
Het masterplan van de volledige site van de Avonturenberg werd opgemaakt door Antea. Het team OMGEVING, het ontwerp- en ingenieurs Carve en landschapsaannemer Krinkels won de internationale wedstrijd voor een speellandschap op de voormalige mijnterril.
Landmark
Het unieke land art-project is een waardevolle toevoeging aan de transitie van het grootste industriële erfgoed van Vlaanderen naar een toeristisch-recreatieve topbestemming. Het speellandschap is een landmark op de schaal van deze cultuurhistorische plek. Het verbindt de diverse speelattracties- en uitdagingen in één samenhangend gebaar op de steile terril van 60 meter hoog. Dit geeft de mijnterril een nieuwe betekenis, geënt op het verleden én de toekomst met als eindresultaat een uniek bespeelbaar landschap.
0-10 meter
Aan de voet van de mijnterril ligt de speelzone die het startpunt vormt van het avontuur naar boven. Niveau 1 is gericht op de jonge kinderen en hun ouders die de mijnterril niet in zijn geheel zullen beklimmen. De speelvlakken zijn goed toegankelijk en ingericht met valdempende ondergrond. Onder de speelelementen bevinden zich, naast balanceerbalken, een labyrint en hangmatten, ook spreekbuizen; een element dat doet denken aan de communicatiemiddelen in vroegere tijden in de mijnen.
14-30 meter
Het tweede niveau is vormgegeven als een prismatisch vlak, dat gericht is op de sensatie van glijden en klimmen. De betonvlakken creëren een landschap dat ervaren moet worden: kinderen van alle leeftijden kunnen hier terecht. Deze zone is daarbij een ontdekkingsroute op zich, waarbij de toenemende hoogte een fysieke uitdaging vormt. Onder het betonvlak ontvouwt zich bovendien een systeem van korte tunnels die uitnodigen tot verstoppen en uitkijken. De geïntegreerde tunnels en klimtouwen creëren een veelheid aan ‘loops’ en routes.
30-47 meter
Een ‘reuzentrap’ en glijbaan van ruim 20 meter kenmerken niveau 3. De enorme treden van de trap vormen een geïntegreerd speelobject dat de tocht naar boven, en bovenal de inspanning die hiervoor nodig is, nog indringender maakt. In het prismatische vlak is een glijbaan ontworpen die met een lengte van ruim 20 meter zijn weerga niet kent.
47-60 meter
Via de reuzentrap en het palenwoud, dat voorzien is van klimtouwen en netten, wordt het laatste deel van de tocht naar de top voortgezet.
60 meter
Om op de top te raken is er een steil parcours van zestig meter afgelegd. Het kolenplein met een 360° panoramisch beeld op het industriële erfgoed en de omgeving vormt een welverdiende beloning voor de inspannende klim- en speelpartij.
Foto’s: Benoit Meeus, Carve (Marleen Beek, Hannah Schubert)
Lees het volledige artikel in CGConcept 2016/4