© studioPSG.be

Eerlijke strijd, sterke sector: “30 jaar wedstrijden als motor voor vernieuwing in de groensector”

Dit najaar organiseert PSG Editions, samen met haar vaste partners, opnieuw een reeks wedstrijden die in de Belgische groensector intussen een begrip zijn: de verkiezing van de Belgische Zwembad-, Wellness-, Zwemvijver- en Poolhousebouwer van het jaar, De Vlaamse Tuinaannemer en Le Concours de l’Entrepreneur de Jardins de Wallonie. Achter deze drie aparte maar verwante initiatieven staat één man: Kurt Dekeyzer. In zijn kantoor in Hasselt blikt hij terug op dertig jaar regie en organisatie van wedstrijden, met verhalen over sceptische collega’s, technische revoluties en het belang van een eerlijke jurering.

Een wildgroei als aanleiding

Het verhaal van de zwembadenwedstrijd begint in 2005, toen Dekeyzer merkte dat de zwembadsector in België kampte met kwaliteitsproblemen. “Iedereen leek zich plots ‘zwembadbouwer’ te noemen, vaak zonder de nodige expertise. Contracten werden niet afgewerkt, installaties werkten slecht, afwerkingen lieten te wensen over. En daar was de consument vervolgens de dupe van.”


Met de eerste editie van de Zwembadbouwerwedstrijd wilde hij daar verandering in brengen. “Ons doel was en blijft de sector te versterken. Want als iemand een slechte ervaring heeft met een bouwer, straalt dat af op de hele sector. Door de lat hoog te leggen, tillen we de kwaliteit van de hele sector omhoog.”

Waar de jury aanvankelijk alleen zwembaden en zwemvijvers beoordeelde, werden de categorieën al snel uitgebreid met wellness en poolhouses. Zo groeide een totaalconcept waarin niet alleen het bad zelf, maar de hele beleving centraal staat.

© studioPSG.be

Scepsis en overtuigingskracht

Er moet gezegd dat niet iedereen meteen enthousiast was over de organisatie van deze wedstrijd.  Sommige spelers zagen het nut niet in van een wedstrijd die concurrenten tegenover elkaar zet. “Ik zag dat anders: er is genoeg werk voor iedereen, meestal ook regionaal verspreid. Bovendien hebben we categorieën voor elk niveau, van startersbaden tot luxueuze overloopbaden met beweegbare bodems. Er is dus plaats voor iedereen.”

Om het project te laten slagen, ging Dekeyzer zelf op zoek naar partners. Een van de eersten die instapte was Bart van de Kamp van Le Matériel de Piscine (LMP), nu CF Group. “Hij zei diezelfde namiddag nog: ik teken het contract, want dit is perfect voor de sector.” Twintig jaar later is CF Group nog steeds een trouwe partner.

Jureren met oog voor detail

Van bij de start stond transparantie centraal. Oorspronkelijk bezocht de voltallige jury elk geselecteerd project. Na covid veranderde dat: nu worden alle projecten tot in detail gefilmd, en gaat een kleiner team nog ter plaatse. “We jureren nooit alleen op foto’s. We hebben in het verleden zelfs projecten gediskwalificeerd omdat onvolmaaktheden bewust uit beeld werden gehouden. Voor ons zijn eerlijkheid en transparantie essentieel.”

Onze aanpak is uniek in de sector en zorgt ervoor dat fouten of slordigheden zichtbaar worden, maar vooral dat de jury een realistisch beeld krijgt van de technische en esthetische kwaliteit. En dat loont: de gemiddelde kwaliteit van inzendingen is de voorbije twintig jaar sterk gestegen.

© studioPSG.be

Technische en esthetische evoluties

De wedstrijden bieden niet alleen een podium voor vakmanschap, maar ook een venster op de technologische evolutie in de sector. “Waar zwembaden vroeger vaak eenvoudige doseerpompen hadden, zijn er nu app-gestuurde systemen die op afstand de waterkwaliteit monitoren. Filters zijn verfijnder geworden, afdekkingen bestaan uit polycarbonaat met warmte-opnemende solar-lamellen en afwerkingen zoals mozaïek zijn duurzamer dankzij verbeterde lijmen.”

Ook bij zwemvijvers zijn er grote stappen gezet: natuurlijke afwerking, onzichtbare overloop en verbeterde filtersystemen maken de projecten esthetischer én duurzamer.  Dat zien we ook terug bij de nieuwste categorieën wellness en poolhouses. “De technieken en afwerkingsmogelijkheden die gebruikt worden in de wellness zijn eigenlijk onbeperkt. Ook op het vlak van design zien we een gigantische esthetische evolutie.”

Van bad naar totaalconcept

Een van de mijlpalen volgens Dekeyzer is de uitbreiding van de categorieën. “Daardoor kan een consument of ondernemer in één oogopslag zien welke bouwers complete concepten leveren op het vlak van zwembaden, zwemvijvers, poolhouses en wellness. De wedstrijd leidt ook tot een kwaliteitsgarantie, want bekroonde bouwers hebben hun vakmanschap bewezen.”

Die transparantie is belangrijk in een sector waar het voor een particulier moeilijk is om de kwaliteit van een bouwer vooraf in te schatten. Een mooie website zegt immers niets over ervaring of vakmanschap.

Belgische Zwembad-, Wellness-, Zwemvijver- en Poolhousebouwer © studioPSG.be

De overstap naar tuinen

De link naar de wedstrijden De Vlaamse Tuinaannemer (VTA) en de Waalse tegenhanger Le Concours de l’Entrepreneur de Jardins de Wallonie (CEJW) kwam er via bedrijven die zowel tuinen als zwembaden realiseerden. Zij kenden Dekeyzer van de zwembadenwedstrijd en vroegen of hij ook de tuinaannemerswedstrijden kon organiseren. Zij hadden ervaren dat de zwembadenwedstrijd de deelnemers een mooie return opleverde. Die succesvolle aanpak wilden ze graag doortrekken naar de tuinaannemerwedstrijden.  

Aanvankelijk organiseerde Dekeyzer deze wedstrijden in regie, maar inmiddels neemt PSG de volledige organisatie op zich. Wat maakt daarin het verschil? De wedstrijden zijn nu voor het grote publiek te volgen via diverse magazines en sociale media. “Niet elke goede bouwer is ook een goede marketeer. Wij zorgen dat hun werk zichtbaar wordt, online en in print.”

Impact op de markt

De zichtbaarheid heeft een duidelijke commerciële meerwaarde. Alles staat online met technische details en zoekfilters per regio. Particulieren kunnen zo makkelijk offertes aanvragen bij bekroonde bouwers. “We horen vaak van eindklanten dat ze voor een bouwer kozen omdat die een medaille won. Het werkt echt, en de bouwers weten dat ook.”

Voor de Waalse tuinaannemerwedstrijd werkt Dekeyzer sinds twee jaar intensief samen met Apaq-W. Ook daar zet hij in op promotie, technische artikels en een sterke jury. Een nieuwe werkgroep met tuinaannemers en tuinarchitecten moet de kwaliteit bewaken en jong talent stimuleren.

De Vlaamse Tuinaannemer © studioPSG.be

Eco-friendly als realistisch label

In de tuincategorieën valt vooral de opkomst van eco-friendly tuinen op. Bewust spreekt Dekeyzer niet van ‘ecologische tuinen’. “Het is moeilijk te garanderen dat alles, van planten tot materialen, volledig ecologisch is. Het label moet realistisch en controleerbaar blijven: eco-friendly betekent voor ons dat een tuin zo ingericht is dat biodiversiteit alle kansen krijgt. Dat moedigen we trouwens in alle categorieën aan.”

Het eco-friendly-label kan dus in alle prijscategorieën toegepast worden. Het onderhoud en beheer van zo’n tuin vraagt wel een andere aanpak, met aandacht voor bloemenweides en dus volop ruimte voor insecten.

Eerlijke wedstrijden, sterke sector

Wat de wedstrijden volgens Dekeyzer uniek maakt, is de combinatie van grondige jurering, transparantie en constructieve feedback. Alleen de winnaars worden publiek bekendgemaakt; deelnemers die niet winnen, krijgen wel een juryrapport met verbeterpunten. Zo wordt verliezen geen afstraffing, maar een leermoment.


Tekst: Manuel Lub
Beeldmateriaal: studioPSG.be